پایگاه خبری طلوع کنارک به نقل از عصر هامون، ناهید شهرکی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «عصرهامون»، بیان کرد: امروزه آموزش فراتر از چهاردیواری کلاسهای درس تعریف میشود و کانونهای فرهنگی تربیتی نقشی حیاتی در پرورش ابعاد مختلف شخصیت دانشآموزان ایفا میکنند.
وی افزود: تابستان امسال، شهرستان چابهار شاهد یکی از درخشانترین نمونههای این همافزایی آموزشی بود؛ جایی که تعامل سازنده میان آموزش و پرورش و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، فضایی بینظیر برای کشف و پرورش استعدادهای نهفته دانشآموزان فراهم آورد. این همکاری، نه تنها مهارتهای فردی و گروهی آنان را تقویت کرد، بلکه با ایجاد فرصتهایی برای تجربههای عملی و خلاقانه، افقهای جدیدی را پیش روی آیندهسازان این مرز و بوم گشود.
رئیس کانون فرهنگی و تربیتی صادقیه چابهار از موفقیت چشمگیر برنامههای تابستانی مشترک میان آموزش و پرورش و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خبر داد و گفت: این فعالیتها جرقهای برای شکوفایی استعدادهای دانشآموزان و ترسیم مسیری روشنتر برای آینده آنان است.
وی با تأکید بر نقش بیبدیل کانونها در فرآیند تربیتی و آموزشی، اظهار کرد: همکاریهای بینبخشی نهادهای تربیتی شهرستان در تابستان امسال، فرصتی طلایی برای دانشآموزان فراهم آورد تا در محیطی شاد و پویا، تجربهای متفاوت از یادگیری را با تمرکز بر پرورش مهارتهای فردی، هنری و خلاقانه کسب کنند و افقهای تازهای را پیش روی خود گشودند.
شهرکی به استقبال گسترده دانشآموزان و خانوادهها از این طرحها اشاره کرد و افزود: دورههای تابستانی با رویکرد آموزش غیررسمی و مهارتی طراحی شده بودند. در این برنامهها، نوجوانان علاوه بر بهرهمندی از سرگرمیهای سالم، با آموزشهای متنوعی در زمینههای هنرهای تجسمی، کار با مواد دورریختنی، کاردستی، نقاشی، قصهگویی، نمایش خلاق و ساخت دستسازهها آشنا شدند و مهارتهای زندگی را به صورت عملی تمرین کردند.
وی ادامه داد: بسیاری از دانشآموزان برای نخستین بار تواناییهای عملی خود را در ساخت محصولات خلاقانه، از کار با مقوا و چوب گرفته تا ساخت وسایل کاربردی با ابزارهای ابتدایی، محک زدند. این فعالیتها به آنها کمک کرد تا مفهوم «خلق» را از نزدیک درک کنند و اعتماد به نفسشان افزایش یابد.
رئیس کانون فرهنگی و تربیتی صادقیه چابهار خروجی نهایی این برنامهها را فراتر از دستسازهها و آثار فیزیکی دانست و بیان کرد: رشد اعتماد به نفس، تقویت روحیه کار گروهی، پرورش تفکر انتقادی و مهارت حل مسئله، از جمله دستاوردهای ارزشمند این طرحها بود که در شخصیت دانشآموزان به وضوح مشهود است.
وی بر لزوم تداوم اینگونه فعالیتها در طول سال تحصیلی تأکید و ابراز امیدواری کرد که با حفظ پویایی و خلاقیت در فضای کانونها، دانشآموزان با انگیزه بیشتری در فرآیند یادگیری شرکت کنند که این امر به نوبه خود منجر به تحولی مثبت در آینده تحصیلی و شخصیتی آنان خواهد شد.
شهرکی از زحمات مربیان، اولیا، نهادهای فرهنگی همکار و مدیران مدارس شهرستان به دلیل همکاری در اجرای موفقیتآمیز این برنامهها قدردانی کرد و بیان کرد: امیدوارم که در سالهای آتی شاهد استمرار و ارتقاء کیفی این برنامهها باشیم.
- نویسنده : علی میر
- منبع خبر : عصر هامون